DIY Racing Drone: Tweety (Part 2)

In mijn eerdere blog heb je kunnen lezen wat tweety is en welke materialen je nodig bent. (nog niet gezien? Klik dan op het blokje met Part 1 ->)

Oke we gaan aan de slag, alle materialen heb je binnen en dus kunnen we aan de slag met bouwen van tweety!

DIY Racing Drone: Tweety (Part 1)

Altijd al een race drone willen bouwen, alleen niet wetende waar je moet beginnen? Dan ben je hier aan het juiste adres!In deze blog beschrijf ik stap voor stap hoe je race drone
http://www.blog4lives.nl/blog/diy-racing-drone-tweety

Stap 2

​We pakken het 3D geprinte frame er eens bij en beginnen met het vrijmaken van alle gaten die er zijn, voor de nodige schroeven en moertjes.

Stap 3

Om de receiver passend in het frame te krijgen, heb ik een aanpassing gemaakt aan het frame. Heel simpel door met een stanleymes een stukje weg te snijden (Pas op voor je vingers!). 

Stap 4

​We pakken de SF800 receiver er bij (voor Futaba zenders) en solderen de antenne's ieder een kwartslag om zodat de gehele module in het frame past. Koppel ook vast het bijgeleverde kabeltje met de zwarte connector aan de SF800.

Stap 5

Bovenkant

Onderkant

Als je dat hebt gedaan stop je de receiver in het frame. Let er op dat de bind knop aan de onderkant nog te bereiken is!

Stap 6

Zet je lijmpistool vast aan en pak de (M3) moeren en schroeven er bij. 

​Spullen die je nodig bent.

1. ​Schroef de schroeven in het frame maar niet meer dan 1 cm.

2. Met het lijmpistool plakken we in elke hoek een moertje. Let op! Je hebt maar een heel klein beetje nodig, voorkom dat de lijm in/op de schroefdraad komt.

3. Wanneer de moertjes vastzitten kan je de schroeven verder aandraaien zoals op de foto..

Stap 7

​Pak de Matek power distribution board er bij, plaats deze over de 4 schroeven. Zorg er voor dat de + en - aansluitingen voor de accu aan de achterkant zit (bij die inham, zie foto). Let er ook op dat de antenne draden netjes worden omgeleid! In zoverre dat deze niet beschadigd kunnen raken door het power board, wanneer deze op zijn plek zit.

Stap 8

We blijven nog even bij het Matek bordje. 

Voor de VTX en CAM moeten we namelijk nog bruggetjes solderen, zodat deze de juiste voltage krijgen. Dit doen we in het arceerde gebied waar VCC staat. 

CAM = 5V
VTX = 12V

Wil je rustig kunnen nalezen hoe het zit met alle aansluitingen op het PDB bord, bekijk dan hier de: Matek manual

Stap 9

​​We gaan de ESC's prepareren zodat ze gesoldeerd kunnen worden aan de power distribution board. Haal het plastic omhulsel er af of snij een deel weg, van de kant waar normaal de draden van de motoren worden gesoldeerd. Soldeer daarna de 3 zwarte draden los.

Stap 10

​Soldeer nu alle + en - draden van de ESC's op het PDB board. Als tip kan ik je meegeven om de ESC's alvast op de juiste plek te positioneren en met plakband (tijdelijk) vastmaken. Knip & strip de draden op de juiste lengte af en soldeer ze op de juiste plek, op de foto kan je zien hoe je het beste de draden kan geleiden naar de contactpunten op de PDB.

Stap 11

​We gaan power lead, VTX, CAM, flight controller, vbattery draden solderen aan de PDB. 

- Power lead draden soldeer je aan de zuidkant van de PDB bij batt + & -.
- Bij de VTX heb je van de 5 draden maar 3 nodig, dat zijn: Zwart, geel en rood. 
- De CAM kabels knip je zo dicht mogelijk bij het zwarte blok los. 
- Van afgeknipte rode/zwarte restant draden soldeer je er 2 aan de noordkant van de PDB op de + en -, dit is nodig voor de Vbattery.
- Van het zelfde restant soldeer je ook op de BEC 5V, + en - draden die uiteindelijk naar je FC gaan.

Als je alles goed gesoldeerd hebt draaien we spacers op de bouten en zijn we klaar met de PDB.



Stap 12

Het volgende is de FC (flight controller) er zijn diverse in omloop, maar veel reguliere bordjes zijn de Naze32 Rev 6 en Racing F3/F4 bordjes.  

- Let op hoe je de FC positioneert! En dat je alle draden die er onder zitten netjes via de juiste weg geleid, voor de aansluiting op de FC. 
- Soldeer vervolgens alle zwarte en witte draden van de ESC's op de 1, 2, 3 & 4 contacten van je FC
- Daarna de + en - van zowel Vbattery, als de stroomvoorziening van het bordje en de buzzer.
- En als laatste de 3 draden voor de SBUS van je receiver (per FC is het verschillend waar deze moeten). 

Als je alles goed gesoldeerd hebt draaien we kleinere spacers op de bouten en zijn we klaar met de FC.




Stap 13

Volgende is het monteren van de overige 3D geprinte houders van de VTX, cam en buzzer.

Vergeet niet het kabeltje voor de VTX en uiteindelijk zal jouw tweety er dan uitzien zoals op de foto. 





Stap 14

De laatste stap het monteren van de motoren.

Hou rekening met de draairichting van de motoren: CW (zwarte dop) en CCW (zilveren dop). Het is ook een gepriegel om de draden van de motoren door de gleuf te krijgen.

Eenmaal gelukt schroef je de motoren vast en soldeer je de draden een de ESC. Je hebt nu 2 opties: gekruist aansluiten (bij motoren die je de andere kant wil laten draaien) of direct aansluiten (bij alle motoren), achteraf kan je dan de ESC's flashen en softwarematig de motoren de juiste richting op laten draaien.

Als finishing touch nog een stukje tape over de ESC's, met name achter omdat je ook de receiver antenne draden via die weg geleid.
Hier en daar zou je nog kabels extra kunnen verstevigen met wat hot glue.

Klaar met bouwen

Als goed is ziet jouw tweety er nu ongeveer het zelfde uit als bovenstaande foto.

We zijn klaar met bouwen in een nieuwe blog ga ik verder met stukje (softwarematig)instellen.
Als je ondertussen vragen hebt of kom je er niet uit met bouwen??? Laat dan een reactie achter, dan ga ik je helpen.

Tot dan bij deel 3!

DIY Racing Drone: Tweety (Part 1)

Related Posts

 

Post comment as a guest

0
  • No comments found